Rabu, 29 Jun 2011

Salam Isra' & Mikraj

Assalamualaikum,




Salam Isra' & Mikraj kepada semua umat muslimin & muslimat sekalian. Seperti yang kita ketahui tarikh hari  ini Rasulullah telah dibawa ke Masjidil Al-Aqsa dari Baitullah. Dari sana baginda diangkat ke arasy untuk bertemu dengan Allah S.W.T. Pada ketika itu ibadah solat 5 waktu telah difardukan kepada kita.

Bercerita mengenai solat, terdapat beberapa peristiwa yang dapat memberi pengajaran akan pentingnya solat dalam kehidupan umat Islam. Terus terang aku juga kadang2 terasa berat untuk melakukan solat. Mungkin hasutan syaitan itu amatlah hebat atau iman aku masih lemah. Namun sama2lah kita berusaha untuk meningkatkan takwa kepadanya. Inshallah.




Menyingkap peristiwa isra' iaitu ketika Rasulullah pergi ke Masjidil al-Aqsa, baginda ditemani Jibril &  Israfil. Baginda telah menyaksikan banyak peristiwa2 ajaib. Antaranya ialah sekumpulan orang yang memecahkan kepala mereka kemudian kepala mereka kembali pulih. Selepas itu mereka memecahkan kembali kepala mereka dan perkara tersebut berlaku berulang2. Jibril memberitahu itu adalah balasan orang yang berat melakukan solat. Mashallah.

Menggigil aku bila sampai bab ni. Walaupun setiap tahun aku dengar kat ceramah2 di surau, hati aku masih bergetar. Dalam fikiran aku, itu baru lengah2. Macamana agaknya balasan kalau tinggal terus. Mesti lebih dasyat. Aku ada dengar ceramah, ustaz tu cakap kunci syurga itu adalah solat & solat ialah perkara pertama yang disemak. kalau solat lepas inshallah yang lain2 lepas. Abis tu kalau dah part tu sangkut memang takkan dapat punya kunci syurga tu. Ya Allah, takutnya aku.



Sememangnya trend anak muda sekarang tidur lewat malam. Ada yang lepak kat luar sampai 2-3 pagi. Subuh entah ke mana, tahajud tak payah cerita la. Aku pun dalam golongan yang sama cuma lepak tu jarang. Aku jenis duduk rumah. Aku kalau tido lewat kompom bangun subuh kena orang yang kejutkan. Setiap kali subuh ada je tukang kejut. Bila di rumah, mak aku. Bila masuk kolej aku takut gila tertinggal subuh. Nasib baik ada ustaz Fazli jadi pengganti mak aku. Rajin btol hari2 ketuk bilik aku. Allah amat menyayangi aku, hambaNya yang hina ini. Sekarang aku dah letak keyakinan bahawa jika kita ada niat, Allah pasti akan beri kemudahan.

Sekarang aku dah duduk rumah. Aku harap kat universiti nanti akan ditakdirkan aku berjumpa orang2 yang baik2 atau sekurang2nya boleh jadi tukang kejut. hehe..



Sekian, Salam Isra' Mikraj.

Wassalam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...