Jumaat, 17 Jun 2011

Adakah DBP MeMURTABAKkan Bahasa?

Assalamualaikum,



Aisey, pening kepala aku. Ejaan perkataan bahasa Melayu selalu je tukar2. contohnya REDHA jadi REDA. Orang2 DBP ni dah tak de kerja ke apa? Atau sudah jadi tugas DBP untuk meminda ejaan sesuka hati?

Ops2, jangan marah ea. Aku sebenarnya amat kesal dengan nasib bahasa yang aku selalu cakap hari2 ni. Sudah berapa banyak perkataan yang dipinda. Inilah masalahnya jika kita me'rumi'kan bahasa Melayu. Lidah kita dilatih untuk malas bercakap. Makin lama makin ringkas bahasa Melayu ni sampai kadang2 macam tak cakap Melayu pula.

Itu baru isu pemindaan ejaan, belum lagi masalah lambakan istilah2 omputeh Penjajah yang diserapkan dalam bahasa Melayu. Aku amat malu bila cikguku yang berkaum Cina bagitahu aku
 "olang melayu ni talak ada pelkataan sendili ka? Manyak bahasa omputeh jadi bahasa Melayu." 


Terkedu juga aku. Seterusnya timbul persoalan dalam benak aku. Betul juga cakap cikgu aku tu. Bahasa Melayu jadi bahasa cedok orang lain punya. Contoh perkataan, transaksi = transaction ; bajet = budget ; infrastuktur = infrastructure dan pelbagai lagi perkataan lain yang korang boleh jumpa. Banyak lagi perkataan asal Melayu yang elok untuk guna seperti Pembayaran; urusniaga; belanjawan; kemudahan. tak perlu nak cedok bahasa orang lain.



Mengenai ejaan, aku cadangkan kita kembali semula kepada tulisan jawi warisan nenek moyang kita ni. Sepatutnya kita merujuk kepada tulisan jawi untuk menukar kepada rumi, bukan sebaliknya. contohnya perkataan redha. Ejaan jawinya adalah ra, dhod, alif. Bila aku baca utusan melayu baru2 ni ejaannya jadi ra, dal, alif. kalau tak silap la. mula2 aku pelik juga. bila fikir2 balik baru teringat ejaan baru ialah reda.

Tak ke dah timbulkan kekeliruan, reda jadi dua maksud,

reda 1: mulai berkurang, hampir berhenti
reda 2: bersedia dengan ikhlas hati

cuba kita kaji balik, reda 2 atau ejaan lamanya iaitu redha adalah pinjaman daripada bahasa arab. sebutan  dhod sepatutnya lidah di tepi bibir. Tapi sekarang lidahnya dimalaskan.





Oleh itu, apakah implikasinya? Kita susah nak baca al-quran sebab cara lidah kita dah tak de arabnya. Perlu diberitahu bahawa tulisan jawi ni dipengaruhi unsur2 Islam, Rumi pula daripada barat. Aku rasa patut la sekarang ni bila bab arab je orang kite macam susah je. bila bab bahasa omputih bukan main fasih lagi.


Sebenarnya nak isu ni bukan salah DPB je. Ini tindakan semua pihak. Mari sama2 kita pikirkan. Apa pula pendapat korang??


Burung berlagu di kala petang,
Terbang laju membawa rezeki,
Sayang seribu kali sayang,
bahasaku layu di bumi sendiri


Wassalam

1 ulasan:

NA_SR berkata...

alahai bangsaku..... sudahlah budayanya koyak dan cabik... di hina kalo diamalkan...org2 skrg kata adat melayu tu dah kolot...=(
ni bahasa pun dah carcamerba...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...