Jumaat, 24 Jun 2011

Kenapa Mesti Jawa???!!!!!

Assalamualaikum,



Aku mula perasan penerbit2 filem2 di Malaysia ni semakin suka buat filem seram. Aku secara peribadinya tak kisah pun dorang nak buat cerita apa pun. Tapi yang tak manisnya diselitkan juga bomoh2 Jawa. Persoalannya Kenapa mesti pakai bomoh jawa!!!!

Aku bukan nak backup Jawa. Ok, aku mengaku aku orang Jawa walaupun tak berapa pandai cakap jawa. Tapi nampak sangat hampir semua filem2 yang ada bomoh mesti tunjuk yang kepala setannya Jawa seolah2 keturunan kami ni hanya pandai benda2 syirik tu saje.

Trend ini aku tengok dah semakin meresap kat minda masyarakat kita hari ni. Asal jawa je bomoh. Orang pakai ketayap pun dah dicap pawang. Orang Melayu yang bersongkok pun ada yang syirik.



Kita dimomokkan dengan sindrom ni sehingga kita lupa bahawa daripada kalangan Jawa berbaris nama2 pejuang, pendakwah Islam. Paling terkenal ialah Wali Songo di Pulau Jawa. Selain tu, area2 Johor & Selangor juga ramai tokoh2 berketurunan Jawa.

Tapi entry kali ni bukan nak cerita pasal tu. Aku sedang membuat beberapa pembacaan tentang sejarah Johor. Inshallah, aku akan kongsikan bersama korang sedikit masa lagi.

Wassalam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...